להנגשה של אתר אינטרנט יש יתרונות רבים, כאשר בראש ובראשונה מתוכם הינו מתן האפשרות לאנשים עם מוגבלויות להיכנס אל האתר, לשוטט בו, לקבל מידע ולבצע פעולות שונות. בבסיסו של היתרון הזה טמונה מחשבה חברתית, מוסרית, מצפונית והגיונית למדי: והיא המחשבה שלאדם עם מוגבלות עומדת הזכות לעשות שימוש במרחב הציבורי ממש כפי שאדם ללא מוגבלות יכול לעשות זאת. אתר אינטרנט, באופן טבעי, נחשב כחלק מן המרחב הציבורי בזכות היותה של רשת האינטרנט פתוחה לכל.
יותר חשיפה, יותר צפיות, יותר תנועת גולשים
אמנם כיום רוב אתרי האינטרנט בעולם נבנים כבר מנקודת ההתחלה כשהם נגישים לאנשים מוגבלויות, אולם אתרים אינטרנט שכבר קיימים ואינם נגישים – יש לבצע פעולות להנגשתם – קראו כאן על הנגשת אתרי וורדפרס. למרבה הצער לעיתים מדובר בעניין שכרוך בעלות כספית לא קטנה, מה שמרתיע בעלי אתרים רבים מביצוע פעולות אלה, אולם יש לזכור שמלבד היתרון האדיר של פתיחת האתר לכ-20 אחוזים נוספים מן האוכלוסייה, מדינת ישראל רשאית גם לקנוס אתרים שאינם נגישים, כך שבסיכומו של דבר עלות הקנס עלולה להיות גבוהה יותר מעלות ההנגשה.
אבל לאתרים נגישים יש יתרון נוסף, שמשקלו אינו נופל מאלה של היתרונות החברתיים-מוסריים-חוקיים: מבחינת קידום אתרים בגוגל, אתרים נגישים נוטים ליהנות מדירוגים הרבה יותר גבוהים מאשר מתחריהם שאינם נגישים. בנוסף, אם גולש עם מוגבלות מבצע חיפוש כלשהו, תוצאות החיפוש שהוא מקבל בדרך כלל מותאמות עבורו – ולכן הוא רואה תחילה את האתרים המונגשים ורק לאחר מכן את האתרים שאינם מונגשים.
בשורה התחתונה, המשמעות של הנגשת אתרים מבחינת קידום אתרים היא זו: יותר חשיפה, יותר צפיות, יותר תנועת גולשים, יותר המרות, יותר הכנסות.
המשותף לקידום אתרים ונגישות אתרים
הסבר כללי, למי שלא מכיר 😊
- קידום אתרים הוא שם כולל לסדרה של פעולות שאמורות להתאים את האתר טוב יותר לאלגוריתמים של מנועי החיפוש, ובראשם גוגל; זאת על מנת שמנועי החיפוש, אשר סורקים את הרשת מדי יום בחיפוש אחר אתרים חדשים ועדכונים באתרים קיימים, יזהו את האתר המקודם ככזה שמתאים יותר לביטויי מפתח שגולשים עשויים לחפש.
- הנגשת אתרים, כאמור, פירושה ביצוע סדרה של פעולות על מנת להתאים את האתר טוב יותר לאנשים עם מוגבלויות; בין אם מדובר במגבלה חושית כגון כובד ראייה או לקות שמיעה ובין אם מדובר במגבלה קוגנטיבית כגון מוגבלות בתפיסה או לקות למידה.
התועלת של הנגשת אתרים בהיבט של קידום אתרים נובעת בעיקר מן העובדה שקיימת הקבלה בחלק ניכר מן התהליכים הללו. כלומר, כאשר בעל אתר מנגיש אותו, הוא בעצם משפר את ההתאמה שלו לאלגוריתמים של מנועי החיפוש.
הנגשת אתר כגורם משפיע בתהליך קידום אתרים
במסגרת תהליך הנגשת אתר יש צורך לעבור על מספר פרמטרים שמסייעים לשיפור האופטימיזציה לאתר ובמקרים רבים זהינו עלייה בדירוג האתר מיד אחרי הנגשה (מקצועית).
- המבנה ההיררכי: דבר שמשותף למנועי החיפוש ולחלק מן הגולשים עם מוגבלויות הוא העובדה שהם רוצים לנווט באתר בקלות ולהבין אותו טוב יותר. כך לדוגמה הוספה של סרגל ניווט ו/או תפריט ברור יכולה לסייע גם לגולשים עם מוגבלות וגם למנועי החיפוש.
- שימוש בכותרות ראשיות ומשניות: יש צורך להפריד את עמודי הנחיתה באתר על פי איזורים ולהבליט את המבנה ההיררכי לא רק באתר עצמו אלא גם בכל עמוד – למשל בעזרת כותרות. זאת על מנת להדגיש איזה חלק חשוב יותר מאחרים. לא רק גולשים עם מוגבלויות יסתייעו בכותרות ראשיות ומשניות, אלא גם מנועי החיפוש אשר משתמשים בכותרות אלה על מנת להבין מהו תוכן העמוד.
- תגיות: גם שימוש נכון בתגיות מאפשר למנועי החיפוש להבין במה עוסק עמוד מסוים, וככל שההבנה הזו משתפרת כך גם הדירוג בתוצאות החיפוש. במקביל, עבור אנשים עם מוגבלות בראייה, שהם אחוז ניכר מסך האנשים עם המוגבלויות, תגיות יכולות לספר מה רואים בתמונה כלשהי או באלמנט גרפי אחר.
- קישורים וערכי אלט: קישורים שהם תמונות או טקסטים צריכים לכלול גם ערך טקסטואלי תמציתי וברור המכונה אלט, שבאופן דומה לסעיף הקודם יכול להיות שימושי הן עבור אנשים עם מוגבלויות והן עבור מנועי החיפוש.
- ביטול הפרעות והסחות דעת בעמוד: גם מנועי החיפוש וגם חוק הנגישות דורשים שאתרים יימנעו משימוש בחלונות קופצים או שימוש בריענון אוטומטי.
לסיום
כתבתי כאן מספר דוגמאות לנקודות השקה בין תהליכי קידום אתרים והנגשת אתרים. קיימות כמובן דוגמאות נוספות, אבל אלה העיקריות שבהן. ראוי להזכיר שבסופו של דבר הנגשת אתרים היא לא רק צעד חברתי והגיוני, אלא גם נכון מבחינה עסקית: תגיעו ליותר גולשים, תעניקו לעצמכם יתרון תחרותי על פני מתחרים שטרם הנגישו את אתריהם וכן הלאה. לכן, אם יש לכם אתר אינטרנט ועדיין לא הנגשתם אותו, כדאי שתעשו זאת מוקדם ככל האפשר.
השארת תגובה